In de Vlaamsche moshpit met Bizkit Park, Fleddy Melculy en Goe Vur in den Otto

“Goeiendag! Ge kunt mij niet meer negeren, Fleddy Melculy is hier nu en van plan te regeren!” Ok, we zijn misschien net over de Helgische grens in Breda, maar na overwinningen in het verre Groningen lijkt de populariteit van Fleddy en zijn Leger des Hels in ons land alleen maar toe te nemen. Overal T-shirts van Fleddy Melculy, waardoor de zanger zichzelf genoodzaakt ziet om in een DIY Justin Bieber shirt te performen. “Kijk daar loopt den Fleddy met nen T-Shirt van Justin Bieber!”

BIZKIT PARK
Brabanders worden weleens ‘reservehelgen’ genoemd, vandaar dat Fleddy met een vlammende delegatie richting de Bredase Mezz is gekomen. Bizkit Park, nu-metal coverband extraordinaire, laat zien dat het verguisde genre niet alleen blijft leven bij de dertig plussers maar ook de next generations lusten er nog altijd pap van. Bij binnenkomen klinkt Freak on a Leash van Korn, een van de grondleggers van het subgenre. De vocalen vallen natuurlijk meteen op maar wat wil je ook met songs van brulboeien als Corey Taylor, Fred Durst, Serj Tankian en Jonathan Davis. De twee frontmannen nemen om beurten de beukende strofes voor hun rekening. Even de spieren flexen en door. Logisch als je alle vijf in een old school adidas outfit rondloopt met de New York Yankees petjes achterstevoren. Ome Fred zou trots zijn.

Het tempo ligt enorm hoog en de klassiekers komen aan de lopende band voorbij: My Own Summer, Left Behind, Break Stuff… Achteraan staat men vooral gezellig te keuvelen met een biertje in de hand. Tussendoor lekker de bekende lyrics meebrulen. Bijna onbewust de dagelijkse frustratie wegwerken. ‘’Just one of those days’’ De zanger met baard en bril en belangrijk voor de elektronische effecten vindt dat het wel wat enthousiaster kan daarachter. ‘’Maakt da ge godverdomme hier zij!’’ De drummer laat ondertussen even zijn skills zien à la Joey Jordison, terwijl beide gitaristen typische nu-metal poses tonen en voor nostalgische riffs zorgen.

Warmer en warmer wordt het in de Mezz. De andere frontman doet zijn traningsjasje uit en toont toepasselijk een Mortal Kombat shirt. Jeugdsentiment dat net als nu-metal nog even actueel lijkt als eind jaren ’90. Rock Werchter komt met de beste line-up in jaren, maar juist de dag met Linkin Park en System of a Down (en Blink-182) verkoopt als eerste uit. ‘’Flawless victory!’’ Geen wonder dat Chop Suey! en In the End als anthems worden gezien. Gelukkig kiest Bizkit Park ook voor de meedogenloze kneiter Bring Your Own Bombs/Booze en oldie Wait and Bleed.

De spots bewegen loco, een opblaaskrokodil surft over de mensen, confettikanonnen versieren de zaal, ‘’Why so Serious?’’ van de Joker klinkt door de speakers terwijl een circlepit de vloer bedreigt. Mezz heeft namelijk wel wat weg van een amfitheater waar de grootste nu-metal hits op geweldige wijze worden voorgeschoteld. ‘’C-c-c-c check out my melody.’’ Van old school Clawfinger tot Drowning Pool. ‘’Let the bodies hit the floor!’’ Na een klein uur sentimenteel raggen, sluit Bizkit Park in stijl af met (misschien wel) de drie grootste bands uit het genre: Korn, Linkin Park en Limp Bizkit. ‘’Zijn jullie klaar voor den Fleddy?’’ En is Behind Blue Eyes een van de ergste covers uit de metalgeschiedenis? Ja!

FLEDDY MELCULY
Wie nog niet helemaal mee is, krijgt enkele cross-overbands van de hoogste orde voor de kiezen. Klasbakken als Tool en Faith no More die onbewust medeverantwoordelijk zijn voor de nu-metal movement. Na metal-grondleggers Black Sabbath (RIP) en Thin Lizzy is het tijd voor de Helgische Minister van Metal Fleddy Melculy. Ok, de setlist blijft onveranderd tegenover vorig jaar, niet zo gek met één (fenomenale) debuutplaat op zak. Het ligt dan ook aan het publiek of het kot wordt afgebroken van boven tot benee. De intensiteit van Fleddy Melculy valt vanaf de eerste seconde te voelen en te horen. Gretig! Bassist en broerlief blijft de boel opfokken. Fok you Fleddy? Nee, niks dan liefde voor de scheurende chansons. Het is weekend en tijd om alle doordeweekse shit te vergeten. Alle frustraties gaan de circlepit in.

Riffs geven de moshers nog meer energie, mensen klimmen op elkaar en gaan als brothers in arms ten onder. Pedagogisch misschien niet allemaal even verantwoord, maar dat is Dik Meisje ook niet. Natuurlijk meent den Fleddy het niet allemaal. ‘’Dikke meisjes doen meer moeite!’’ Even afreageren en dan door met nen bifirol. Waar halen we dat nu nog? Ding dong! Aha, daar is Apu-van-de-Night-Shop met zijn slang aan zijn broek. Even mijn evaluatieformulier invullen met een 10 voor entertainment. Wat een show geven de mannen hier vanavond. De enige die ontbreekt is Max, de hond van Fleddy. Zou wat zijn om een metalversie te horen van de Samsonrock. Ach, eigenlijk valt er weinig te klagen. Humor vloeit rijkelijk door de no-nonsense metalcore. Essentiële vragen zoals kiezen voor de porno of metal-industrie, maatschappijkritische liedjes als Ik Haat Jazz en Tenacious D taferelen tijdens Een Noot. Het krijgt allemaal een plekje. Ik voel het effect.

Wat een wisselwerking tussen band en publiek vanavond. Gesteund door een geweldige sound. Komt het door de fijne akoestiek van de Mezz of de professionele sound van Fleddy en Co? Er wordt zelfs even mee gefeest met de jarige Ramon van Pene Corrida. Hij wordt het podium opgevraagd om door den Fleddy te worden getrakteerd op wat blijkt een Justin Bieber handdoek. Daarnaast mag hij één wens doen: stagediven. Had bijzonder geweest als de Pene Corrida gitarist even een stevige solo in zou zetten maar iedereen lijkt al aardig brak door het beukwerk van de bands vanavond. Wat wil je ook met een chicken moshpit! Na het bruut belachelijk maken van vegetariërs en de paranoia vanwege verloren sleutels, trakteert Fleddy Melculy ons op Prove It van metalcore-meesters Hatebreed (zojuist bevestigd voor Paaspop).

Een jongen krijgt even alle aandacht terwijl hij met een Hatebreed-trui op het podium staat. Weer eens wat anders dan een T-Shirt van Metallica. De song waar het tenslotte allemaal mee begon. Een welgemeende merci richting iedereen die de band en haar idealen steunt. Voordat Studio Brussels eigen metal-dj’s Goe Vur in den Otto plaatjes gaan draaien, zorgen ze met Bizkit Park, Fleddy Melculy en Sepultura’s Refuse/Resist voor een doeltreffend slot. Het publiek gaat nog een keer los maar de opblaaskrokodil heeft geen fut meer. Iedereen is moe maar voldaan. De meesten verlaten dan ook vrij snel de zaal voor een frisse neus, sigaret of volgend biertje. Beetje jammer voor Goe Vur in den Otto, maar er zijn genoeg kansen om de Helgen te checken. Scumbash volgende maand of Fleddypalooza (Fleddy + Goe Vur in den Otto + Off the Cross + King Hiss+ …) op maandag 17 april in de Brusselse AB. In een wereld van Donald Trump, Geert Wilders en een stemloze James Hetfield is het fijn dat we Fleddy Melculy en aanhang hebben voor het nodige vertier.

foto’s: Sandra Grootenboer

bron: Never Mind the Hype

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *